Αρβανίτικος τσάμικος χορός.

Στην Πελοπόννησο, εκτός του Καλαματιανού ή συρτού κυρίως χορεύουν τον Τσάμικο.  Λέγεται και κλέφτικος γιατί ο χορός αυτός χορευόταν από τους σκλαβωμένους Έλληνες πάνω στα βουνά , όπου οι Κλέφτες και Αρματολοί δεν είχαν άλλο μέσον εκδήλωσης των καημών τους, της δίψας για την λευτεριά και της ανάτασης της ψυχής τους. Ο Τσάμικος αυτός (κλέφτικος) χορεύεται σε 12 βήματα  ενώ όπως ο χοροδιδάσκαλος Κώστας Π. Μπουσιώτης (1),  στο βιβλίο του: «Διδασκαλία του χορού», αναφέρει υπάρχει και ο Αρβανίτικος Τσάμικος (ή σχολικός) που χορεύεται σε 16 βήματα και σαν τραγούδι Αρβανίτικο των 16 βημάτων αναφέρει την «Γκόλφω»:

                       Πούσουνα Γκόλφω, καημένη Γκόλφω

                        πούσουνα Γκόλφω κι άργησες και νύχτωσες και βράδιασες.

                       Ήμουνα Τάσο, καημένε Τάσο,

                       ήμουνα Τάσο στο βουνό, κι αρρώστησα και δεν μπορώ,

                       Τ’ αρνιά βελάζουν, Γκόλφω φωνάζουν,

                       τ’ αρνιά βελάζουν στο μαντρί, η Γκόλφω άργησε να ρθεί.

                       Ήμουνα Τάσο, καημένε Τάσο,

                       Ήμουνα Τάσο στο Χελμό μέσα στ’ αθάνατο νερό κ.λ.π.

Τα βασικά βήματα του Αρβανίτικου τσάμικου, όπως τα δίνει ο Κ. Π. Μπουσιώτης, μέχρι και το 12 βήμα είναι ίδια με τα βήματα του τσάμικου των 12 βημάτων, ενώ τα υπόλοιπα τέσσερα προστίθενται στη συνέχεια και συνολικά ο αρβανίτικος τσάμικος (ή σχολικός) έχει ως εξής:

«1οβήμα, αργό και ισχυρό, βγάλτε το δεξί πόδι προς την κατεύθυνση τα δάκτυλά του και μεγάλο βήμα.

2ο βήμα γρήγορο, βγάλτε το αριστερό έμπροσθεν του δεξιού τα δάκτυλά του προς το κέντρον.

3ο βήμα, αργό και ισχυρό, βγάλτε το δεξί όρθιο επί των δακτύλων εις την καμάρα του αριστερού και το σώμα ολίγον εστραμμένον προς το κέντρον αριστερά.

4ο βήμα γρήγορο, βγάλτε το δεξί εμπρός προς την κατεύθυνση, συγχρόνως κάμετε και του αριστερού μίαν μικρά κίνηση προς την πτέρναν του δεξιού.

5ο βήμα, αργό και ισχυρό, βγάλτε πάλιν το δεξί πόδι προς την κατεύθυνση.

6ο βήμα γρήγορο, βγάλτε το αριστερό έμπροσθεν του δεξιού.

7ο βήμα, αργό και ισχυρό, βγάλτε το δεξί πλαγίως του αριστερού, συγχρόνως σηκώσατε το αριστερό προς τα οπίσω όρθιον λυγισμένο.

8ο βήμα γρήγορο, όπως σηκωμένο το αριστερό προς τα οπίσω όρθιον πηδήσατε εις το δεξί με μέτωπο κέντρο.

9ο βήμα, ισχυρό και αργό, όπως είναι όρθιο το αριστερό φέρετέ το πλάγια αριστερά , τα δάχτυλά του προς το κέντρον και με μέτωπον.

10ο βήμα γρήγορο, βγάλτε το δεξί αριστερά σταυρωτά στο αριστερό μέτωπον κέντρο.

11ο βήμα, αργό και ισχυρό, βγάλτε το αριστερό πλαγίως του δεξιού αριστερά, μέτωπο κέντρον.

12ο βήμα γρήγορο, σηκώσατε το δεξί διασταυρώσατε εις το αριστερό όρθιο το δεξί, πηδήσατε επί του αριστερού.

13ο βήμα ισχυρό, βγάλτε το δεξί εμπρός προς την κατεύθυνση κυκλικώς δεξιά.

14ο βήμα, βγάλτε το αριστερό εμπρός προς τον κύκλο αλλά κάθετον, τα δάκτυλα προς το κέντρο και το σώμα γυρισμένο ολίγον αριστερά.

15ο βήμα, βγάλτε το δεξί όρθιον πλαγίως εις την καμάρα του αριστερού επί των δακτύλων.

16ο βήμα γρήγορο, φέρετε όπως είναι όρθιον το δεξί προς το κέντρο και ολίγον αριστερά σταυρωτά στο αριστερό και πηδήσατε επί του αριστερού ζωηρά..

(Στη συνέχεια περιγράφει τέσσερις φιγούρες): στροφή δεξιά και στροφή αριστερά του πρώτου, πήδημα και ημικάθισμα, στροφή εις τα βήματα 6ο-7ο και 8ο δεξιά, και δυο στροφαί δεξιαί συνέχεια …».

===================================================

(1) Ο Κώστας Π. Μπουσιώτης, εξ' όσων γνωρίζω, είχε, σχολή χορού στην Αθήνα, στην οδό Περικλέους 36 κοντά στο Σύνταγμα, η οποία είχε ιδρυθεί το 1925 και υπήρχε το 1970. Είχε εκδώσει και τα βιβλία: Νέα μεγάλη μέθοδος Ελληνικών και Ευρωπαϊκών χορών -Αθήνα 1963,  Διδασκαλία όλων των χορών θεωρητική και πρακτική -Αθήνα 1968 και Διδασκαλία του χορού άνευ διδασκάλου - Αθήνα. Είχε διδάξει σε διάφορες ιδιωτικές και δημόσιες σχολές.

 

This entry was posted in παραδόσεις κ.λ., Άρθρα, Ήθη -έθιμα and tagged , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε